30/263-4243

Toyota Camry Hybrid gyári rádiójának átalakítása

a páros végződésű frekvencián működő adások vételére.



Az eljárás természetesen alkalmazható bármely más típusú amerikai autórádió esetén is!


Bevezetés:

>A Toyoyta Camry Hybridbe épített rádió, hasonlóan a többi USA-ból származó gépkocsihoz, Európában nem tud befogni minden rádióadást, ennek oka az eltérő frekvenciakiosztásban keresendő:

A Nemzetközi Rádiószabályzat a rádiófrekvenciás tartomány szempontjából a Földet három körzetre osztja fel:
  • 1. régió: Európa, Afrika
  • 2. régió: Amerika
  • 3. régió: Ausztrália és Dél-Ázsia

Az USA-ban (2. régió) az FM sáv 87,8 MHz-től a 108,0 MHz-ig terjed, összesen 20,2 Mhz. Ez a frekvenciatartomány van felosztva összesen 101 csatornára, mindegyik 200 kHz (0,2 MHz) széles.
Amikor a tuner befogja a rádióadót, sávközépre hangol, a legalsó csatorna esetében (87,8 - 88,0 MHz) ez 87,9 MHz, ez jelenik meg a kijelzőn. Mivel mindegyik csatorna 0,2 MHz széles, a sávközepek távolsága is 0,2 MHz, a második csatorna a 88,1 MHz, a harmadik 88,3 MHz, és így tovább egészen 107,9 MHz-ig.
Ezért az amerikai rendszerű rádióknál minden csatorna frekvenciája páratlanra végződik.

Európában (1. régió) az FM rádió műsorszórás a 87,5-108,0 MHz tartományban működik, viszont a csatornakiosztás 100 kHz (0,1 MHz) (kivéve Olaszország, ahol 50 kHz). Ezért az itthon használt rádiókban mindegyik (páros és páratlan) frekvencia beállítható, sőt a legtöbb készüléknél a hangolás nem is 0,1 hanem 0,05 MHz-es lépésekben történik.

Mivel a mai nagy integráltságú, bonyolult készülékek nem azért vannak gyártva, hogy azon mindenki a kedve szerint barkácsoljon (vagy netán az elromlott készüléket megjavítsa) az utólagos átalakításra (tudtommal) nincs mód.
Ha már a rádiót nem tudjuk átalakítani, akkor próbálkozzunk a rádióadással !

Mivel a tuner a hangoláskor választja ki a keresett frekvenciát, előtte nem tudjuk különválasztani a páros és páratlan frekiket. De mondjuk mi lenne, ha a teljes frekvenciatartományt eltolnánk 0,1 MHz-el? Akkor tudnánk fogni a párosra, de nem tudnánk a páratlanra végződőket. Ez így csak félsiker.
És mi lenne, ha ezt a sáveltolást ki-be tudnánk kapcsolni, mondjuk egy kapcsolóval? Hát nem a legelegánsabb megoldás, de jobb, mint a semmi.


Megvalósítás:

Először is szükségünk lesz egy olyan eszközre, amely ezt a bizonyos frekvencia eltolást meg tudja csinálni. Az általam kipróbált készülékek közül ez volt a legjobb minőségű:



Az adaptert be kell iktatnunk a rádió antennabemenete elé, és adni kell neki tápot.

A rádió antennacsatlakozójához hozzáférni nem könnyű, szét kell szedni a sebváltó boxot, a klímapanel alatti felnyíló ajtajú tárolót, a navi egység feletti szellőzőpanelt, ezután lehet kiszerelni magát a fejegységet a klímaszabályzóval együtt.



Forrasztás előtt áramtalanítani kell a fejegységet, tehát ki kell húzni a csatlakozókat, ez viszont azt eredményezi, hogy majd bekapcsoláskor újra fogja a rendszert tölteni az eredeti amerikai navi lemezről !

Akinek ez nincs kéznél, az nem fogja tudni újraindítani a teljes fejegységet, és nem fog működni sem a rádió, sem a CD, sem a navi !


Visszaszerelés előtt próbáljuk ki működés közben, nehogy újra szét kelljen szedni.
Ha visszadugtuk a csatlakozókat, indítsuk be a kocsit, ekkor elkezdi a rendszert tölteni. Ezt a 20-30 mp-es folyamatot feltétlenül ki kell várni, ha közben leállítjuk az autót, sérülhet a fejegység ! Közben ezt kell látnunk:



Az adapter kapcsolóját kivezetjük egy nem feltűnő, de könnyen hozzáférhető helyre. Kikapcsolt állapotban a páratlanra végződő adókat lehet hallgatni, bekapcsolt állapotban a párosakat 0,1 MHz-el magasabb frekvencián, mint egyébként (pl. a 107,8 Mhz-en sugárzó Kossuthot a 107,9 Mhz-en).

Az adapter ára 35 eFt, beszerelés 10 eFt, időtartama 1,5 óra

A feltüntetett ár a teljes fizetendő összeg (ÁFA mentes).



navilex.hu@gmail.com
30/263-4243
Vissza a főoldalra